Van 19 tot en met 27 november loopt alweer de Voorleesweek in België. Dit jaar is het thema: ‘Lezen met je oren’. Voorlezen, dat is leesplezier doorgeven aan jong en oud.
Eeuwenoude traditie
Alle kinderen houden ervan voorgelezen te worden door hun ouders, leerkrachten, oma’s en opa’s of anderen. Kinderen zijn geboeid door verhalen. Waar ook ter wereld bestaat een traditie dat oude of nieuwe verhalen door mensen aan elkaar doorverteld werden en worden. Ook de Koran staat vol verhalen. Zo zien we dat Allāh ﷻ ons onder andere Boodschappen brengt door middel van profetische verhalen.
Lezen met je oren
Voorlezen, dat is lezen met je oren. Hoe beter je luistert, hoe meer je van het verhaal begrijpt, hoe intenser het avontuur, …kortom je bent één en al oor. Daarom staat in deze Voorleesweek het thema ‘luisteren’ centraal. Want wie goed luistert, leest meer.
Belang van verhalen
In de Koran, Sūrah Yūsuf, vers 3, staat:
“Wij vertellen aan jou de allermooiste verhalen, omdat Wij deze Koran aan jou hebben geopenbaard, hoewel jij daarvoor tot de onwetenden behoorde…”
Het is voor ons als bewuste moslims zo belangrijk dat we de prachtige erfenis van vertellen doorgeven aan onze kinderen. Eén van de beste manieren om dat te kunnen doen, is door hen voor te lezen. Door hen voor te lezen, ontwikkelen ze niet enkel een liefde voor het lezen, maar zien ze ons vooral lezen en zo zetten we dus een voorbeeldrol. Ze worden geprikkeld en gestimuleerd.
Zo zei een bekende schrijfster: “Kinderen worden lezers op de schoot van hun ouders” en dit is de nagel op de kop. Jouw voorbeeld doet volgen en dat liefdevolle moment in verbinding met elkaar door middel van het voorlezen van een verhaal of een boek, is als het bewateren van een kostbaar zaadje.
Leesclubs
Met ‘Iqra’ als het eerste Woord in de Goddelijke Openbaring en een rijke geschiedenis aan verhalen, zouden moslims de meest belezen mensen moeten zijn. Het belang van (voor)lezen kan niet genoeg in de verf gezet worden. De voordelen zijn immens op allerlei vlakken. Voorlezen heeft een positief effect op alle kinderen. We zouden meer samenkomsten kunnen organiseren binnen de gemeenschap en (voor)leesgroepen en leesclubs opstarten.
Ben je een leerkracht?
Dan heb je de bevoorrechte positie om taboes in de klas te verbreken en kringmomenten te organiseren waarbij een verhaal centraal staat. Kinderen hangen aan je lippen, probeer het zelf en krijg de smaak te pakken. De leerwerkboeken van Plataan helpen je hierbij aardig op weg.
Leerwerkboeken met voorleesmomenten
Uitgeverij Plataan hecht veel belang aan verhalen en voorlezen. Bekijk gerust ons aanbod kinderboeken. Ook bevat bijna elk leerwerkboek verhalen. Zo goed als elk leerdomein begint met een voorleesmoment om zo het onderwerp in te leiden.
Lager onderwijs
De boeken Wereldkind 1-5 vertrekken vanuit de kracht van verhalen. Het vertellen en voorlezen van verhalen prikkelt de interesse van de jongeren en trekt hun aandacht.
In de boeken Actief Wereldkind 1 en 2 staan Hakima en Rachid de leerkracht bij. Zij zijn gidsen die de lessen inleiden en de leerlingen op weg helpen en structuur te bieden. De gidsen vertellen hun eigen verhaal en prikkelen zo de nieuwsgierigheid. De leerlingen worden getriggerd om meer te willen leren en lezen over het onderwerp, de profeten of andere thema’s.
Ook Actief Wereldkind 3 en 4 bevatten levendige verhalen om het onderwerp te ondersteunen.
Secundair onderwijs
In het secundair onderwijs biedt Uitgeverij Plataan de leerwerkboeken Kleurenblind aan.
In Kleurenblind 1 wordt elk thema ingeleid door een sprekend voorleesverhaal. We streven ernaar om ook in de andere leerwerkboeken passende verhalen aan te bieden.
Wat doe jij om het belang en het plezier van voorlezen in de kijker te zetten?
Reactie plaatsen
Reacties